Senaste inläggen

Av Håkan Carlsson - 26 oktober 2011 08:45

Nu har vi precis kommit från landningsbriefing  och det är dags att gå ut till den officiella landningsträningen. Idag är det inte så farligt det är bara +26°.  Nu på morgonen, idag som många andra dagar så kravlar jag ur sängen vid 5 tiden, då hinner jag bada, duscha , förbereda dagen och gå till frukost 6:30. Avfärd till flygfället är 7:15. Väl framme här så får vi ca 20 min att besöka planen innan det är briefing den tar 15 – 20 min och aktiviteterna drar igång 9:00. Jag påbörjade det här inlägget imorse sedan dök nätverket och nu väntar vi på att det kommer upp igen så att jag kan ladda upp texten till er. Dagen har runnit iväg och har nu tagit slut, och rubriken på inlägget har blivit fel. Jag har nu suttit hela dagen ute på flygfället och sett på landningar, med taxande flygplan i ett rött dammoln bakom ryggen.


   


Genom halsen har det runnit ner drygt2 Lvatten, som sedan har passerat ut genom porerna. Efter att vi kommit tillbaka till Dikhololo är det helt underbart att krypa ner i poolen för svalka och sedan en liten tupplur på sängen. 19:00 väntar  middag och 20:00 Team Manager’s meeting. Sedan känner jag mig rätt nöjd med dagen sängen och en bok lockar. Hur det gick på landningarna placeringsmässigt kom grabbarna 9 94p, 15 132p och 26 218p.

Hoppas att jag kan blogga mer idag.

ANNONS
Av Håkan Carlsson - 24 oktober 2011 13:09

Vi har som mål att komma till förläggning på Dikhololo, där det finns en stor pool och ett antal små, så tidig som möjligt på dagarna. Här är några bilder på där vi bor, det ligger lite ocentralt, den inringade gruppen av hus är gruppen Impala och det är där vi bor, ni kan se ”vår” lilla pool i mitten av Impala.


   


På morgnarna, ja redan i gryningen, väcks vi av en kakofoni som inte är av denna dag det är ortens alla fåglar som har någon typ av polsk riksdag. Grästaken på våra krypin är definitivt inte ljudisolerade. Jag har flera morgnar irriterat mig på en katt som jamar utanför nu har jag även fått se den ”katten” det är en liten svart fågel som har ett läte som en jamande katt.


Jag kan inte hålla mig från att ta med lite flyg även här, så här kan det se ut när vi träningslandar.


     


Tyvärr är nätverket här på flygklubben allt annat än stabilt och snabbt, jag önskar ett det hade av lite bättre kvalité. Det kan upp mot 20 min att ladda upp några små foton.

ANNONS
Av Håkan Carlsson - 24 oktober 2011 09:18

Under gårdagens tränings nav hade Roland +34° på5 000 ftdå är det inte mycket att flyga på. Även Erling och Anne fick se giraffer från flygplanet igår.

Idag är det den officiella navigationsträningen Roland har pådragstid 10:08, Erling 12:12 och Håkan 14:08. Redan nu på morgonen har vi +32° så det kommer att bli en varm dag.

Av Håkan Carlsson - 23 oktober 2011 14:33

Rubriken är kanske lite överdriven men ZS-PVY ger oss gråa hår.

Gårdagen var varm ca 30° i skuggan hur påverkas vi då?



Igår blev det inget bloggat, vi valde att fara tillbaka till Dikhololo, det är där vi bor, och bada istället.


    

Igår provade Håkan att flyga med 75 kt vilket var ett bra drag tyckte han, nosläget blev mycket mer behagligt så pass behagligt att Håkan han med att se en giraff efter ena benet på banan.

   

Roland är ute nu och provar 75 kt, Erling tragglar på med 70 kt. Igår blev det lite strul med flygplanet igen, vi håller i alla fall meken sysselsatt, så Roland missade sin slottid och sedan var det fulltecknat. Vi kastade oss över dagens slottlistor igår och har tecknat oss för 2 navar och 2 landningstider, idag söndag är det träning fram till 12:00 sedan skall alla plan vara på backen och invigningen tar vid.

Av Håkan Carlsson - 21 oktober 2011 18:08

Planet är åter fit for fight

Av Håkan Carlsson - 21 oktober 2011 18:02

I det här inlägget kommer jag att skriva om våra flygplan, en stjärtsväng som jag var med på och lite om att starta på hög höjd samt visa lite fler bilder.

Vårt krånglande flygplan ZS-PVY värkar nu fungera helt ut efter batteri och regulator byte. Efter att regulatorn var bytt åkte jag medHåkan Sjöbergpå en stjärtsväng på ca 1 tim landskapet är inte som hemma och inte så varierande.


     


Brits flygfällt ligger på3500 ftbana är835 masfalt och är riktning 02/20. En normal sommardag kan tryckhöjden 6000 –6500 fotdetta medför att start förfarandet blir lite annorlunda än det vi har hemma där vi ofta startar nära havsnivå. Efter magnet kontroll är det dags för magring, full gas, magra till pik på EGT, skruva in blandningen 4 varv. C150/152 startar utan klaff. Full gas, bromsa tills full effekt nås, släpp bromsarna, när planet lättar höj inte nosen utan bygg fart stig sedan försiktigt. Här är några bilder från en inflygning.


     

    

Tillsist ett flygfoto från förläggningen.


 

    

Jag påbörjade inlägget i morse och var då optimistisk över flygplanen men men säg den lycka som varar länge. Vi har idag kört 2 landningspass, 2 navigeringar och skulle avsluta med 2 landningspass men det blev bar ett halvt sedan började det lukta rök i planet, samma som krånglat tidigare   

Av Håkan Carlsson - 20 oktober 2011 10:36

 I går kväll hade vi alla fått vårt bagage, så nu kommer andra tävlande fram och pratar med oss     Vi har haft lite strul med flygplan, som tur var, var vi här tidigt så det fanns många plan att välja bland. Ett av de första planen var väldigt trött, det var knappt det steg, det bytte vi ut det plan vi då valde fick batteri problem, Roland var ute på en nav runda när radion slocknade den andra radion bara brusade. Han fick då återvända och genomföra förfarande vid radiobortfall som vi fick lära oss första dan vid utcheckningen. Batteriet laddas i natt det höll i 15 min under landningsträningen i morse. Nu har vi fått ett nytt batteri monterat och laddningen kollad allt verkar nu fungera bra. Det är dessa två plan vi har.

        

Här bor vi.

    

Av Håkan Carlsson - 18 oktober 2011 10:33

Nu har vi sovit efter att varit uppe i 1,5 dygn. Resan ner gick bra dock blev vi försenade 45 min under uppehållet i Rom, och då det bara vara 1 tim mellan flygen i Addis Ababa Så blev det lite tight, men vi vill sända en eloge till Ethiopian Airlines på hur de skötte vår tresfer. Nedanför flygplanstrappan blev vi som skulle vidare uppdelade på olika bussar på bussarna fick vi boarding card och blev incheckade på nästa flight. Tyvärr gick det inte lika bra för vårt bagage, så nu väntar vi på att det skall dyka upp.

I dag har vi hissat den Svenska fanan, valt flygplan och Erling, Roland  och Håkan håller som bäst på med att bli utcheckade för validering av sina cert.

Eftersom mon laddare till datorn är i resväskan så får ni vävta på bilder till kommande inlägg.


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se