Senaste inläggen

Av Håkan Carlsson - 14 augusti 2012 18:53

Hej

Nu är vi i gång med att förbereda SM här i Sövde i Skåne. Jag kom själv hit i morse, Frazze kom söndagskväll och var ute och fotade fotomål igår måndag, Ingemar Olsson kom sent måndag och har idag varit aktiv ute på fältet för att förbereda landningsstråket. Vi har idag tagit ut de foton som kommer att ingå tävlingen och skött lite annat administration.

Jag skall föröka att hålla er uppdaterade under resten av veckan.

ANNONS
Av Håkan Carlsson - 6 juli 2012 12:51

Special for you how not read Swedish here is the trophy winner in NPFC 2012.


The Royal Swedish Aero Club (KSAK) trophy      Lars-Inge Karlsson Sweden (over all)

The Prince Henrik trophy                                 Remi Linström Finland (landing)

The Norsk Aero Club (NAK) trophy                    Lars-Inge Karlsson Sweden (navigation)

The Scandinavian Airlines (SAS) trophy            Finland (over all team)

The Icelandair trophy                                      Sweden (landing team)

The Finnair trophy                                          Finland(navigation team)

ANNONS
Av Håkan Carlsson - 5 juli 2012 14:39


Här kommer resultat från NM i Jämijärvi jag börjar med de individuella.

Planering/Flygning/Spaning/Landning/Totalt

 1 Lars-Inge Karlsson Sverige   3/39/40/26,5/108,5

 2 Rami Lindström Finland        0/99/0/26/125,0

 3 Hannu Halonene Finland      0/111/20/29,5/160,5

 4 Claes m Johansson Sverige  2/60/80/82,5/224,5

 5 Kurt Norevik Norge               3/144/40/49,5/236,5

 6 Mauri Hälinen Finlad             6/45/90/115,0/256,0

 7 Petri Hiltunen Finland            8/156/80/110,0/355,0

 8 Heikki Mäkikuutti Finland      0/219/30/157,5/406,5

 9 Kjeld Hjort Danmark             6/184/40/177,5/407,5

10 Allan Hansen Danmark        3/171/80/185,0/439,0

11 Bobbo Hjulstad Norge        65/352/170/82,0/669,0

12 Jorma Koskinen Sverige     38/360/150/125,0/673,0

13 Roland Olsson Sverige       57/195/100/325,0/377,0

14 Morten Straume Norge        8/559/240/292,5/1099,5

15 Henry Mattsson Sverige   350/1300/200/50,5/1900,5


Lagtävlingen vann Finland

1 Finland   285,5

2 Sverige   333,0

3 Danmark 846,5

4 Norge      905,5

Här kommer några bilder. Här är för straten från Gävle

 

Alla deltagand plan både i NM och Finska mästerskapet SM

   


På väg till htellet

 

Flaggorna i topp

 

  

Prisbord och vinnare

     

Av Håkan Carlsson - 3 juli 2012 08:45

Tyvärr så bloggade jag inget under tiden vi var i Jämijärvi på Nordic Precision Flying Championchip (NM). Det var en intressant tillställning med en havt sönder stressad tävlingsledare/banläggare som tyckte att det var för lite jobb för att delegera. Det medförde att ett antal misstag hade gjorts som i sin tur medförde att data killarna fick jobba en hel natta för att få ordning på tidkontroller. Vi från Sverige som känner PFCM programmet bättre fick ställa upp med support.


Själv var jag där i egenskap an jury och satt en hel del av tiden i sekretareate som datasupport. Innan datakillarna for hem så fick jag databasen för att dra ut resultat till Er, men tyvärr blev det inte den slutgiltiga databasen utan en tidigare backup som jag fick. Jag väntar nu på den rätta databasen, när jag fått den kommer även ni att få resultatet.

Av Håkan Carlsson - 3 juli 2012 08:38

Hej alla som gillar Motorflygsport

Jag har nu utvecklack bloggen för att gälla all typer av motorflygtävlingar jag är på, det är därför jag har ändrat namnet till PFC-Sweden. Eftersom jag oftas är på Presicionsflyg tävlingar så blev namnet PFC-Sweden.

Bloggen kommer att ha flera kategorier så att det skall gå lättare att hitta till rätt tävling.

Av Håkan Carlsson - 3 november 2011 07:04

I vår stuga började 3 mobiltelefoner spela varsin melodi kl. 05:10 på tisdag morgon, då var det 20 min innan vi skulle åka på en ny safaritur i Pilansberg. Vi åkte nu in via Bosele grinden i öster tog åt höger i nordlig och sedan västlig riktning efter Dithabaneng, Drive med en avstickare till Malatse Dam, utan att se något utom Impala, vi började nästan miströsta. När vi kom till Korwe Link följde vi den söderut. Nästa på en gång var det några stillastående bilar vi tittade ut åt samma håll som de och där vid en buske låg en lejon hona och en hane lite framför dem låg ytterligare en hona. Nu har vi fått se3 stav de big five (lejon, elefant, noshörning, leopard och buffel). Efter ett tag började de att röra på sig och vi följde dem med bilen, tills vi stötte på en flock gnuer, men de försvann väldigt fort bort över steppen när de fick korn på lejonen.


     


Smått exalterade fortsatte vi fram till Tshwene Drive körde den åt höger en liten bit och tog vänster in på Mankwe Way efter ca1 kmin till vänster på Tshepe Drive följde den fram till Nkakane Drive. På den här biten hände inget nytt. Efter att kört Nkakane Link eter en stund kom vi till en brant svängande backa jag tog lite fart uppför backen och där bakom en vänster sväng är vägen blockerad av tre noshörningar jag får stopp på bilen ca5 meterfrån dem, det hade inte varit roligt om vi kört på en noshörning.


   


Efter detta möte var det dags att återvända till den väntade frukosten på väg dit fick vi se ytterligare en elefant. Väl framme fick vi en god frukost vid 9:30 tiden efter 4 timmar i parken. Här vid frukosten fanns det ett antal apor som också försökte få sig en frukost. Vi avverkade26,3 kmdenna morgon i Pilansberg nationalpark.

Här kommer en lista på vilka djur vi har sett i Pilansberg:

Giraff, Kudu, Duiker, Noshörning, Zebra, Flodhäst, Waterbuck, Gnu, Red Hartebeest, Tsessebe, Vildsvin, Elefant, Impala, Elad, Lejon och Apa. Det är fritt fram att översätta de vi inte har svenska namn på.


 


Efter frukost fortsatte färden mot Johannesburg väl framme där checkade vi in på Crown Plaza, tack Lizelle för hjälpen med bokning och bagage. Hela onsdag en var vi kulturella och åkte på en guidad tur där vi besökte Constitution Hill som är ett gammalt fängelse bl.a Nelson och Winnie Mandela suttit. Turen fortsatte sedan till top of South Africa som har en viduderlig utsikt över Johannesburg. Vi åkte en tur genom Soweto där vi besök Mandela house.


   


Åt lunch utanför Desmond Totos hus och avslutade Soweto och Johannesburg turen med ett besök på Piterson muset.


Nu är vår Sydafrikaresa slut idag torsdag går flyget hem till Svedala, jag vill ta tillfället iakt och tacka alla våra läsare, det har i genomsnitt varit 52 läsare per dag med en toppnotering den 26 oktober med 199 läsare.


Jag vet inte om jag kommer att återkomma med något mer sedan jag kommit hem, ha det bra allihop.

/Håkan

Av Håkan Carlsson - 2 november 2011 08:35

Efter att vi kommit till Sun City och checkat in på The Palce of lost city tog vi en rundtur i denne helt vansinniga stad, åte en lättare lunch på en country club, flanerade lite under tidig kvällen. Åt sedan en underbar middag på hotellet och firade Erling som fyllde år.


   


Efter en god natts sömn checkade vi ut och for till Pilansberg nationalpark där vi åkte runt på egen hand under måndagen.


Vi körde in i söder via Bakubunggrinden följde sedan Kubu Drive där vi först träffade på Gnuer som sprang framför oss på vägen. I Kubu Dam såg vi några flodhästar. Längre upp efter Hubu Drive såg vi ett gäng noshörningar, vi svängde höger in på Ntshve Drive. Nästan överallt ser vi Impala i stora och små flockar även gnuer finns det gått om. Många olika antiloper har vi sett, när vi kom fram till Tlou Drive svängde vi vänster ner till Ruighoek Dam på väg dit såg vi en giraff på håll, väl ner vid Ruighoek Dam såg vi fler flodhästar och några sköldpaddor. Nu hade klockan rusat iväg till lunch tid, vi hade då tillryggalagt15 kmså vi bestämde oss för att åka till Pilansberg Center för en lunch13,5 kmmed en snitt hastig het på ca 5 -6 km/hså tar det lite tid. På vägen såg vi elefanter och vildsvin. Väl framme vid Centret visade det sig att det hade stängt där stod vi och några från tyska laget med långa näsor. Tyskarna hade kommit in via den östra grinden där det finns en camping med stugor och restaurang. Sagt och gjort vi fortsatte dit det var ju bara8,4 km. Vi lunchade vid 15 – 16 tiden efter ca 6 tim i parken, vi hyrde några stugor och bestämde att ta en sväng till i Plansberg nästa morgon när parken öppnar. Mer om det i nästa inlägg.


            

Av Håkan Carlsson - 1 november 2011 20:15

Här kommer lite siffror om WPFC2011

Total flyg tid 890 timmar om du flyger i 70 kn kommer du nästa 3 varv runt jorden.

På 12 dagar var det 4652 flygplansrörelser det ger ett snitt på ca. 387 rörelser per dag.

Den dagen med flest rörelser var lördagen i träningsvecken då blev det 984 rörelser och det finns bara en bana.

I varvet var det som mest 9 flygplan.

Här ser ni tankning av30 Lav19 204 LAVGAS 100LL som gick åt under tävlingarna.


   


Det såldes totalt 3 615 flaskor vatten, 7 416 öl 2 966 andra kalla drycker.

Som varmast var det 40,5° vilket gav en densitetshöjd på flygfältet på 7 700 ft.

Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se