Senaste inläggen
Tyvärr så bloggade jag inget under tiden vi var i Jämijärvi på Nordic Precision Flying Championchip (NM). Det var en intressant tillställning med en havt sönder stressad tävlingsledare/banläggare som tyckte att det var för lite jobb för att delegera. Det medförde att ett antal misstag hade gjorts som i sin tur medförde att data killarna fick jobba en hel natta för att få ordning på tidkontroller. Vi från Sverige som känner PFCM programmet bättre fick ställa upp med support.
Själv var jag där i egenskap an jury och satt en hel del av tiden i sekretareate som datasupport. Innan datakillarna for hem så fick jag databasen för att dra ut resultat till Er, men tyvärr blev det inte den slutgiltiga databasen utan en tidigare backup som jag fick. Jag väntar nu på den rätta databasen, när jag fått den kommer även ni att få resultatet.
Hej alla som gillar Motorflygsport
Jag har nu utvecklack bloggen för att gälla all typer av motorflygtävlingar jag är på, det är därför jag har ändrat namnet till PFC-Sweden. Eftersom jag oftas är på Presicionsflyg tävlingar så blev namnet PFC-Sweden.
Bloggen kommer att ha flera kategorier så att det skall gå lättare att hitta till rätt tävling.
I vår stuga började 3 mobiltelefoner spela varsin melodi kl. 05:10 på tisdag morgon, då var det 20 min innan vi skulle åka på en ny safaritur i Pilansberg. Vi åkte nu in via Bosele grinden i öster tog åt höger i nordlig och sedan västlig riktning efter Dithabaneng, Drive med en avstickare till Malatse Dam, utan att se något utom Impala, vi började nästan miströsta. När vi kom till Korwe Link följde vi den söderut. Nästa på en gång var det några stillastående bilar vi tittade ut åt samma håll som de och där vid en buske låg en lejon hona och en hane lite framför dem låg ytterligare en hona. Nu har vi fått se3 stav de big five (lejon, elefant, noshörning, leopard och buffel). Efter ett tag började de att röra på sig och vi följde dem med bilen, tills vi stötte på en flock gnuer, men de försvann väldigt fort bort över steppen när de fick korn på lejonen.
Smått exalterade fortsatte vi fram till Tshwene Drive körde den åt höger en liten bit och tog vänster in på Mankwe Way efter ca1 kmin till vänster på Tshepe Drive följde den fram till Nkakane Drive. På den här biten hände inget nytt. Efter att kört Nkakane Link eter en stund kom vi till en brant svängande backa jag tog lite fart uppför backen och där bakom en vänster sväng är vägen blockerad av tre noshörningar jag får stopp på bilen ca5 meterfrån dem, det hade inte varit roligt om vi kört på en noshörning.
Efter detta möte var det dags att återvända till den väntade frukosten på väg dit fick vi se ytterligare en elefant. Väl framme fick vi en god frukost vid 9:30 tiden efter 4 timmar i parken. Här vid frukosten fanns det ett antal apor som också försökte få sig en frukost. Vi avverkade26,3 kmdenna morgon i Pilansberg nationalpark.
Här kommer en lista på vilka djur vi har sett i Pilansberg:
Giraff, Kudu, Duiker, Noshörning, Zebra, Flodhäst, Waterbuck, Gnu, Red Hartebeest, Tsessebe, Vildsvin, Elefant, Impala, Elad, Lejon och Apa. Det är fritt fram att översätta de vi inte har svenska namn på.
Efter frukost fortsatte färden mot Johannesburg väl framme där checkade vi in på Crown Plaza, tack Lizelle för hjälpen med bokning och bagage. Hela onsdag en var vi kulturella och åkte på en guidad tur där vi besökte Constitution Hill som är ett gammalt fängelse bl.a Nelson och Winnie Mandela suttit. Turen fortsatte sedan till top of South Africa som har en viduderlig utsikt över Johannesburg. Vi åkte en tur genom Soweto där vi besök Mandela house.
Åt lunch utanför Desmond Totos hus och avslutade Soweto och Johannesburg turen med ett besök på Piterson muset.
Nu är vår Sydafrikaresa slut idag torsdag går flyget hem till Svedala, jag vill ta tillfället iakt och tacka alla våra läsare, det har i genomsnitt varit 52 läsare per dag med en toppnotering den 26 oktober med 199 läsare.
Jag vet inte om jag kommer att återkomma med något mer sedan jag kommit hem, ha det bra allihop.
/Håkan
Efter att vi kommit till Sun City och checkat in på The Palce of lost city tog vi en rundtur i denne helt vansinniga stad, åte en lättare lunch på en country club, flanerade lite under tidig kvällen. Åt sedan en underbar middag på hotellet och firade Erling som fyllde år.
Efter en god natts sömn checkade vi ut och for till Pilansberg nationalpark där vi åkte runt på egen hand under måndagen.
Vi körde in i söder via Bakubunggrinden följde sedan Kubu Drive där vi först träffade på Gnuer som sprang framför oss på vägen. I Kubu Dam såg vi några flodhästar. Längre upp efter Hubu Drive såg vi ett gäng noshörningar, vi svängde höger in på Ntshve Drive. Nästan överallt ser vi Impala i stora och små flockar även gnuer finns det gått om. Många olika antiloper har vi sett, när vi kom fram till Tlou Drive svängde vi vänster ner till Ruighoek Dam på väg dit såg vi en giraff på håll, väl ner vid Ruighoek Dam såg vi fler flodhästar och några sköldpaddor. Nu hade klockan rusat iväg till lunch tid, vi hade då tillryggalagt15 kmså vi bestämde oss för att åka till Pilansberg Center för en lunch13,5 kmmed en snitt hastig het på ca 5 -6 km/hså tar det lite tid. På vägen såg vi elefanter och vildsvin. Väl framme vid Centret visade det sig att det hade stängt där stod vi och några från tyska laget med långa näsor. Tyskarna hade kommit in via den östra grinden där det finns en camping med stugor och restaurang. Sagt och gjort vi fortsatte dit det var ju bara8,4 km. Vi lunchade vid 15 – 16 tiden efter ca 6 tim i parken, vi hyrde några stugor och bestämde att ta en sväng till i Plansberg nästa morgon när parken öppnar. Mer om det i nästa inlägg.
Här kommer lite siffror om WPFC2011
Total flyg tid 890 timmar om du flyger i 70 kn kommer du nästa 3 varv runt jorden.
På 12 dagar var det 4652 flygplansrörelser det ger ett snitt på ca. 387 rörelser per dag.
Den dagen med flest rörelser var lördagen i träningsvecken då blev det 984 rörelser och det finns bara en bana.
I varvet var det som mest 9 flygplan.
Här ser ni tankning av30 Lav19 204 LAVGAS 100LL som gick åt under tävlingarna.
Det såldes totalt 3 615 flaskor vatten, 7 416 öl 2 966 andra kalla drycker.
Som varmast var det 40,5° vilket gav en densitetshöjd på flygfältet på 7 700 ft.
I går var vi ute och promenerad med lejon, vi fick även kela med lejonungar.
Lejon ungen jag kelade med var betydligt större än Tuss, vår katt, där hemma.
Mer kelande.
Och till sist en bild på världsmästaren
Då har jag kommit till det läget att jag kan lämna slutresultatet. Igår kväll var det prisutdelning och avslutningsbankett i en stor hydda här på Dikhololo. Sifferkolumnerna är: Nav 1, Nav 2, Landning och Totalt
1 Michal Wieczorek Polen 171 192 32 401
2 Boleslaw Radomski Polen 179 164 72 415
3 Michal Filip Checkien 306 94 38 438
22 Kurt Norevik Norge 661 262 232 1155
28Erling Lindholm Sverige 457 711 162 1330
40Roland Olsson Sverige 898 1056 264 2218
47 Håkan Sjöberg Sverige 1575 934 530 3039
Just nu sitter jag med officiella resultat på andra navigeringen och landningarna. Visserligen har det varit några protester på landningarna så resultaten är i skrivande stund inte 100%.
Här kommer resultatet från den andranavigeringen som gick i torsdag s:
Plac. Pilot Nav. Beräkning Foton Dukar TOTALT
15 Kurt Norevik 222 0 20 20 262
36 Erling Lindholm 651 0 20 40 711
44 Håkan Sjöberg 607 117 110 100 934
46 Roland Olsson 690 167 130 60 1056
Gårdagens landningstävling:
Plac. Pilot Motor Bedöm m. klaff Bedöm u. klaff Hinder TOTALT
19 Erling Lindholm +3 +4 +11 -6 162
32 Kurt Norevik +4 -4 (E) -4 (232)
35 Roland Olsson +12 -6 -11 -4 264
46 Håkan Sjöberg 0 E Out
F 530
På resultatet inom parentes har Kurt lämnat in en protest, jag har inte hört ur utfallet blev.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
|||
8 |
9 |
10 |
11 |
12 | 13 |
14 | |||
15 |
16 |
17 | 18 |
19 |
20 |
21 |
|||
22 |
23 | 24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
|||
29 |
30 |
31 |
|||||||
|